"Måla med ljus"

Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Japanska elektronikjättar i ekonomisk kris


För mig är det obegripligt varför en del kamerafabrikanter biter sig själva i foten genom att rea ut utgående kameramodeller och objektivt för struntsummor. Även en hobbyekonom förstår att det kommer att drabba försäljningen av nya modeller och även förtroendet för varumärket.

Extrema reor är förvisso bra för oss konsumenter som inte har så tjock plånbok och som ändå vill ha riktigt billiga och bra kameror. Men det lär inte hjälpa företagen att få snurr på den viktiga och inkomstbringande försäljning av nya kameramodeller och tillbehör. Har man ett för stort varulager gäller det att ha lite is i magen och portionera ut det över tid för att inte förlora allt för mycket pengar.

Det är ingen hemlighet att de japanska elektronikjättarna Sony och Panasonic är inne i en djup ekonomisk kris. Enligt vissa ekonomiska bedömare kämpar de för sin överlevnad som företag. Kamera- och optikförsäljningen står bara för en liten del av företagens totala omsättning men den är inte direkt lönsam. Den akuta ekonomiska krisen kommer säkerligen att leda till att olönsamma delar av verksamheten kommer att rensas bort så att företagen åter kan komma på fötter igen.

Det är lätt att börja spekulera om vilka verksamheter som kommer att bli kvar och vilka som kommer att försvinna. Jag undviker att ge mig in i de spekulationerna men jag hoppas verkligen att båda företagen kommer att ha kvar sina kameradivisioner när det ekonomiska stålbadet är över. Både Panasonic och Sony har släppt många bra, intressanta och innovativa kameror de senaste åren och de båda företagen behövs som motvikt mot de trögtänkta drakarna som gärna håller sig ett par steg bakom täten och helst inte gör några förhastade rörelser.

För er som vill sätta er in lite mera i den akuta ekonomiska krisen som drabbat Sony, Panasonic och Sharp rekommenderar jag den här artikeln i SvD Näringsliv: Japanska jättar i djup kris

Text och foto: © Mikael Good 2013, All rights reserved.

Added 2013-01-29 09:31 | Read 9859 times. | Permalink
Hetsen gäller både utvecklingen och presentationen av ständigt nya modeller. Det går inte att för en enskild fabrikant att ligga på ett lite gammalt lager - för då köper folk konkurrenternas halvgamla lager på rea. Den ständigt accelererande (och fullständigt onödiga) produkthetsen med ständigt nytt, nytt, nytt - tar naturligtvis en ände med förskräckelse. Realistiskt sätt, med kännedom om människans natur, är det kanske den enda vägen att få stopp på det gigantiska sopberget av elektronik i tredje världen.
Svar från Chasid 2013-01-30 18:05
Tack för din kommentar Peter :)
Det är tyvärr som så att för var dag som går så köper vi oss en bit närmare vår undergång. Det går fortfarande att sätta ned foten och säga stopp men det räcker inte att en eller två gör det.
/Mikael Good



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number fifty as digits in this field

Add

Previous posts

Bloggar


Gallerier som jag är med i


Google Translate


Mina favoritfotografer