"Måla med ljus"
Morgondagens arbetskraft redan idag
Ett företags rykte bygger inte enbart på dess chefer eller ägare det bygger även på de anställda. I framtiden kommer de anställda att vara en dominerande faktor för ett företags rykte och därför är det viktigt för dem att vårda sina nyckelpersoner ömt och att försöka knyta till sig personal med stor framtida potential.
För att företag ska kunna locka till sig nya kundgrupper och behålla de gamla är ett bra rykte a och o. Ett bra rykte kommer att bli ännu viktigare i det nya interaktionssamhället som håller på att ta över efter informationssamhället. Idag är företagens värde i än högre grad knutna till deras rykte. Ett professionella rykte som tagit många år att bygga upp kan raseras på nolltid i sociala medier. Om företagets nya produkter är undermåliga eller om en endaste kund får ett dåligt bemötande kan det negativa ryktet sprida sig som en löpeld runt jorden. Många företag har ingen beredskap för hur de ska hantera en sådan situation.
De flesta av de gamla tungrodda företagsmodellerna som vi följer idag skapades av män för män. När företagsmodellerna skapades för över 50 år sedan fanns det tyvärr inget utrymme för kvinnor och kvinnor måste tänka och agera som män för att passa in i dem. Nu när det är hög tid att skapa nya företagsmodeller för att möta det nya interaktionssamhället har vi full frihet att bygga dem på en helt jämlik grund så att de passar både kvinnor och män och de olika egenskaperna som vi har.
När jag var på en intervju för ett tidningsjobb kallade intervjuaren mig för morgondagens arbetskraft på grund av min yrkesbredd och min stora potential. Om hon hade fått bestämma vilken kandidat som skulle anställas så hade jag haft ett arbete idag. Jag önskar att fler arbetsgivare vågar se den framtida potentialen än att de bara stirrar sig blinda på de tidigare erfarenheterna när de nyanställer.
Om du som läser detta är på jakt efter morgondagens arbetskraft redan idag så är du varmt välkommen att kontakta mig eller besöka min profilsida på Linkedin och läsa mer om mina tidigare erfarenheter: se.linkedin.com/pub/mikael-good/51/a75/689
Text och foto: © Mikael Good. All Rights Reserved.
Om personalen trivs och mår bra så gör även företaget det och det smittar av sig på kunderna.
/Mikael Good
Om jag talade både människors och änglars tungomål,
men icke hade kärlek,så vore jag allenast en
ljudande malm eller en klingande cymbal.
Och om jag hade profetians gåvaoch visste alla
hemligheter och ägde all kunskap och om jag hade
all tro,så att jag kunde förflytta berg,men icke hade
kärlek,så vore jag intet. 1:a Kor. 13:1-2
Mvh Rolf
Jag förstår inte riktigt vad det är som du tycker är förvirrande Rolf? Det finns inte någon motsägelse i att söka ett arbete som stadsdirektör och att ha en vilja att vara med och förändra de gamla tungrodda företagsmodellerna så att de passar både män och kvinnor.
/Mikael Good
PS: 4 "Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. 5 Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. 6 Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. 7 Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den."1:a Kor 13:4-7