"Måla med ljus"

Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Ångvältsfotograf med hyenametoder

Återigen läser jag i en stor tidning om en frilansfotograf som kört på som en ångvält för att få med sig bilden med stort B. Jag kan inte begripa hur någon kan trakassera andra människor för att få sina bilder... För mig handlar det om att bygga relationer för att få rätt känsla i mina bilder oavsett om det är en helt okänd eller känd person som rör sig framför kameran. Att kasta sig över bytet som en hyena på jakt det betackar jag mig för! Respekten för individen kommer alltid på första plats och genom att bygga relationer får jag den närheten i mina bilder som jag eftersträvar.

 

Jag har varit i många situationer då jag valt att inte ta några bilder. Även kända personer behöver få tid för sig själva och de ska inte ständigt behöva känna sig som jagade villebråd. I mitten av 90-talet avstod jag medvetet från att ta en bild på en kvinna. En bild som hade kunnat ge mig x-antal tusenlappar i plånboken, jag fick istället ett brett varmt leende och ett Thank You som betalning för att jag avstod att ta en bild på henne :)


© Mikael Good, 2010 

 

Dagens låt: Plynth - Jeff Beck Group

 

//Chasid

Added 2011-04-06 10:23 | Read 11538 times. | Permalink
En del fotografer lever på bilden som jagas fram. Där arbetsgivaren driver dem till det. Har man inte en sådan arbetsgivare, så kan man se till de moraliska aspekterna i ämnet. Man får sätta sig in i situationer och omständigheter, kan jag tycka. Men samtidigt ger jag dig en eloge för hur du hantera situationen.
Nils Bergqvist 2011-04-06 11:23
Visst har de press från uppdragsgivarna, men inte kan du väl mena att de är helt moralbefriade bara för det? I fallet som nu uppmärksammas verkade fotografen ha gått lite för långt när Silvia jagades och föll olyckligt. För ett antal år sedan ledde sådant beteende till en dödsolycka i Paris, där bl.a prinsessan Diana förolyckades. Sen är det väl även så att man väljer vilken typ av fotograf man vill bli, vill man inte vara med i den här paparazzi-cirkusen så satsar man på andra uppdrag istället.
Svar från Chasid 2011-04-06 11:25
@Rei, jag har väldigt svårt att förstå hur någon vill leva på bilder som jagas fram, för mig är arbetsmoralen mycket viktig och säger någon nej är det ett svar som jag alltid respekterar. Som tur är det bara ett litet fåtal av våra svenska fotografer som inte bryr sig om de moraliska aspekterna men tyvärr är det de som sticker ut...
//Chasid
Kåsebergasven 2011-04-06 11:27
Har man en sån arbetsgivare så är det dax att byta jobb. Jag gillar inte nya tiders journalistik, både text och foto, där noll hänsyn visas. Det är bara upplageantal som gäller. Kvällstidningsmetoderna smittar nu också av sig på dagstidningar och TV . Tänker bl.a. på rapportering och dokumentationen kring Thailandsunamin som var fullständigt hänsynslös /Sven
Svar från Chasid 2011-04-06 11:30
©Sven, jag jobbar vidare enligt den gamla traditionen och jag kommer inte nedlåta mig själv till att anamma den nya stilen även om jobben bara blir färre och färre för min del...
//Chasid
Rei Trulsson 2011-04-06 11:41
Nils: Olyckor och dödsfall är en extrem utgång för de pådrivna arbetstagarna. Precis som du nämner, så är det självförvållat. Det kan vara från efterfrågan, arbetsgivare och arbetstagares sida. Alla parter är lika skyldiga till det som kommer fram i slutänden.
Rei Trulsson 2011-04-06 11:45
Mikael: Jag själv gillar inte den typen av fotografering, men samtidigt förstår jag aspekterna. Det finns många fotografer världen över som går över lik, så att säga, för att nå sina mål. Tyvärr. Jag ser ingen likhet eller samhörighet med sådana fotografer.
Rei Trulsson 2011-04-06 11:47
Sven: Tyvärr så lär det fortlöpa så länge efterfrågan finns. Där finns nog en del uppdrag som "vanliga" yrkesfotografer får dras med, men kommer inte i närheten av vad en traditionell paparazzi-fotograf gör för att leverera bilder.
Svar från Chasid 2011-04-06 11:49
@Rei, tyvärr är det som så att många fotografer bara jagar det som finns på ytan och just ytligheten är en del av vårt moderna samhälle. Det som är mest skrämmande med det hela är att det är läsarna som driver på händelserna, det är läsarna som vill ha det senaste skvallret och se de senaste avslöjande fotona på kändisar och kungligheter, tidningarna serverar bara det som läsarna vill ha för att sälja ännu fler lösnummer... Tiden för djuplode och genomarbetade reportage om vanliga människor i tidningarna är nog tyvärr över...
//Chasid
Papparazzis har sina egna värderingar och drivkrafter. Jag undvek att fotografera en känd politiker för ett par år sedan och han såg nästan besviken ut =)
Svar från Chasid 2011-04-06 11:34
Jag kan för mitt liv inte begripa hur någon vill bli en papparazzi och bara mötas av hat och ilska? När jag har återkommit till människor som jag besökt och intervjuat har jag behandlats som en god vän :)
//Chasid
Håller fullständig med dig.
Och den där diskussionen som då blossar upp när det en känd person är i blickfånget...då vissar säger att "ja men hon/han har ju valt ett liv i rampljuset". Tänk vilka dumma kommentarer...de har också ett privatliv som man ska respektera.
Jag skulle aldrig få för mig att jaga någon annan för att få just den bilden. Never.
Heja dig =)
/Lena
Svar från Chasid 2011-04-06 11:38
Kända personer står i blickfånget när de uppträder eller är på uppdrag och då är det fritt fram att fotografera, jag tycker att plåtisarna och journalisterna ska respektera det och lämna dem i fred när de vill ha tid för sig själva och sina familjer. Den respekten fanns förr och den respekten tycker jag att man ska återgå till!
//Chasid
Alla kanske inte är så duktig som du tyks vara och kanske inte så självkritisk som sitiuationen kräver. Det är bra att det finns så bra fotografer som du och som kan avstå bilder och avstå ett antal tusenlappar jag tycker du är duktig/bert
Svar från Chasid 2011-04-06 11:40
Jag är definitivt inte duktig, men jag är bra på att respektera andra människor. "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är inte bara ett ordspråk för mig det är en del av mitt liv :)
//Chasid
optimal 2011-04-06 12:29
Det är väl naturligt hos de flesta det behöver väl inte skrivas om Du framstår ju som annorlunda vilket jag reagerar mot.
Svar från Chasid 2011-04-06 12:40
Jag är annorlunda som person, det sticker jag inte under stol med ;) Men vad är det egentligen för fel att använda sig av ett klassiskt respektfullt tillvägagångssätt när man arbetar som fotojournalist och reporter? Jag har snackat en del med en namnkunnig pensionerad pressfotograf och han är förtvivlad över hur respektlöst många av hans yngre kollegor både beter sig och arbetar idag...
//Chasid
optimal 2011-04-06 13:00
Respekt är något som jag tycker de flesta fotografer har jag jobbar tillsammans med många pressfotografer och jag har inte uppfattningen att man saknar respekt/ undantagen är ju inte det som dras upp med stora rubriker och får fotografer att framstå som respektlösa ,då det handlar om ett mycket litet fåtal Vi får dåligt rykte när vi skall ut med kameran om det dras upp på detta vis alla förlorar på det. Jag vill påstå att fotografer till 99 % är mycket hänsynsfulla och vet var gränsen är
Svar från Chasid 2011-04-06 13:06
Jag håller med dig Bert de flesta svenska fotograferna är väldigt hänsynsfulla och det är bara ett litet fåtal som gör bort sig. Men jag tycker att det är viktigt att det är vi som tar debatten och försöker göra något åt problemet än att vi ska lägga det i händerna på politiker och lagstiftare som inte har någon känsla för vårt yrke!
//Chasid
optimal 2011-04-06 13:11
Nu byter vi tonart om vi skall spela samma låt Jag respekterar dina åsikter Mikael och jag konstaterar att det finns flera sanningar så även i denna affär/bert
Svar från Chasid 2011-04-06 13:15
Det finns alltid fler sanningar än en och det vore intressant att höra vad fotografen som tog bilderna på Silvia själv har att säga, han är faktiskt medlem här på Fotosidan och det står honom fritt att yttra sig här så länge han håller sig till reglerna för Fotosidans bloggar!
//Chasid
Mano87 2011-04-06 13:16
Ett annat sätt att se på det är att "behandla andra som DOM vill bli behandlade" :)
Svar från Chasid 2011-04-06 13:17
@Max, det har du helt rätt i :)
//Chasid
Respekt är en av de allra viktigaste mänskliga kvaliteterna. Respekt för andra människor, respekt för de svagare, de minsta, respekt för naturen. Men också respekt för de prylar som ger oss så mycket glädje och nyttiga saker. Respektera din bil, och använd den ansvarsfullt! :-)
Svar från Chasid 2011-04-12 10:49
Tack för din kommentar Ernst! Av Bamse har jag fått lära mig att om man är stark så ska man också vara snäll. När man står bakom kameran är man stark och har mycket makt och jag har lärt mig att ytnyttja den makten på rätt sätt så att jag inte trampar på andra människor oavsett om de är uteliggare eller drottningar!
//Chasid



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number ninetyseven as digits in this field

Add

Previous posts

Bloggar


Gallerier som jag är med i


Google Translate


Mina favoritfotografer