"Måla med ljus"
Sharpness is a bourgeois concept
Påståendet i rubriken kommer från dem legendariske fotografen Henri Cartier-Bresson. Han avfärdade skärpan som den viktigaste egenskapen hos ett bra fotografi, och ansåg att den var ett borgerligt begrepp. Enligt honom var det andra kvaliteter som gjorde en bra bild.
Jag är benägen att hålla med Cartier. Efter att ha gått igenom några klassiska dokumentärfotoböcker som jag har samlat på mig genom åren slås jag över hur få av mina favoritbilder som är riktigt skarpa. Bilderna har andra kvaliteter, närhet, närvaro, komposition och respekt för de avbildade. En bra bild väcker min nyfikenhet, skärpa spelar en underordnad roll, det viktigaste är vad bilden förmedlar till mig som betraktare.
Den översta bilden är inte riktigt skarp, men trots det är det en av mina mest visade bilder. På sätt och vis fick den även vara med att förändra ett helt samhälle (den berättelsen kan vi ta vid ett senare tillfälle). Bilderna i inlägget tog jag i några avlägsna tibetanska byar i Qing Hai-provinsen i Kina i december 2004. De är alla tagna med film och några av dem är inte riktigt skarpa. Bilderna ingick i min utställning "Möten i mittens av mittens rike" som visades på IKEA-varuhuset i Jönköping i september 2009. De har även ställts ut på det digitala galleriet 591 Photography och har varit med i Life Force Magazine. Nu funderar jag på att göra en bok med bilderna från Qing Hai.
Text och foto: Mikael Good
I övrigt, fina bilder som nog blir en bra bok.
/Gunnar S
/Mikael
För det andra kan jag tycka att man ska vara lite försiktig med att lyssna till någon som själv fejkade obeskurna bilder för att framstå som mer "äkta" fotograf. ;-)
Själv tycker jag att dina bilder är fina men ganska gravt överbehandlade. För mycket lokal kontrast eller vad man nu vill kalla det för. Är väl minst lika illa som skärpa? :-))
Du har rätt! Jag borde har förtydligat att det handlar om dokumentär och reportagebilder. Bilderna är "analoga" och scannade med en högkvalitetsscanner för 17 år sedan, jag har faktiskt inte gjort så mycket med dem, förutom att jag har beskurit några av dem! :) Jag håller med om att de inte är så snygga i 100% på skärm men de funkar för print och i tryck.
/Mikael
Kornet ser väldigt "digitalt" ut, men det kan förstås vara för att filerna sparats i lite för hårt komprimerat format.
Möjligt att det är en myt med beskärningen, men jag vet att jag sett bevis på att han eller kopisten la dit filmens hålbild i kanten för att det skulle se ut som att den inte var beskuren. Problemet var förstås att proportionerna på hålen avslöjade fusket.
Om HCB -- "Han avfärdade skärpan som den viktigaste egenskapen hos ett bra fotografi, och ansåg att den var ett borgerligt begrepp".
Det har hänt en hel del sedan dess och det paradoxala för mig är att både kameratillverkare och filmproducenter hela tiden jobbat för att få fram allt skarpare objektiver, skarpare/finare korn filmer !!!
Frågan är om inte HCB skulle dra nytta av de nya åtgärder som branschen erbjuder idag. Det gjorde han vel förresten redan när han började fotografera med "nya lilla" Leica. Från Box Brownie och 3x4 inc view camera ?
Med många vänliga hälsningar från Erik/DK.
PS: Det finns andra som har kommit på hur man använder de nya möjligheter.
PS: https://www.youtube.com/watch?v=lAVkJkWJSXk
Tjek ca. 13.24 og 14.33 inde i videoen.
Det ryktas om att HCB använde en Leica Minilux Summarit 40/2.4 på ålderns höst. Men då hade han i princip lagt fotografiet på hyllan och gått all in på måleriet istället. HCB var konstnär i grund och botten och det var säkerligen en av anledningarna på att han inte nördade in sig tekniken. Leica passade HCB om många andra dokumentär och reportagefotografer som inte vill släpa omkring på stora klumpiga kameror. Leicorna var lätta att ta med sig och förhållandevis diskreta, för dem som ville fånga ögonblick var de ultimata. Vad HCB skulle valt för kamera idag är det många som har spekulerat i. Med tanke på hans bilder tror jag att han hade valt en kamera med få inställningsmöjligheter, för att han skulle kunna koncentrera sig på bilden, och det är inte omöjligt att han skulle fotograferat helt analog.
/Mikael
Vänliga hälsningar. Erik.