"Måla med ljus"
Mirakelprogrammet räddade en misslyckad bild
Du har säkert också suckat djupt över en bild som gått förlorad för att den varit allt för mörk och brusig. Men ibland kan det löna sig att vara envis och göra ett försök ändå, särskilt som det finns en hel del ”mirakelprogram” som är bra på att vaska fram detaljer ur bilder som till synes gått förlorade.
I helgen gjorde jag ett bildreportage på konferensen lovsång 2021 på Kungsportskyrkan i Huskvarna. Det var mycket mörkt i lokalen och för mig som vägrar blixt var det svårt att få till några vettiga översiktsbilder. De försöken som jag gjorde blev mest en grovkornig och oanvändbar sörja. Men när jag gick igenom bilderna fick jag syn på en bild som jag ville använda. Den hade tagits med en digital halvformatskamera på 1/125 sek på bländare 4 och med ett ISO på 4000. Men den var kraftigt underexponerad och alla försök att vaska fram den i det digitala mörkrummet var fruktlösa, och till sist var jag tvungen att ge upp.
Men jag kunde inte riktigt släppa bilden. När jag fick se reklam om Topaz De Noise AI bestämde jag mig för att ladda ned en testversion och testa programmet. Det funkade över förväntan och jag köpte det på studs, framkallade bilden ställde in den i ACR och levererade den till kund som var såpass nöjd att de valde den som dragarbild på sidan. Jag testade snabbt Topaz De Noise på några andra bilder som lider av för mycket brus, och det fungerade oftast över förväntan. Men det är inte någon patentlösning. Det är fortfarande bättre att använda rätt objektiv och ställa in kameran korrekt från början. Men det är samtidigt bra att veta att det finns program som kan fixa till bilden när man själv går bet eller dabbar sig.
Den övre bilden i artikeln är den som jag levererade till tidningen och den undre är mitt eget fruktlösa försök att ljusa upp en alldeles för mörk bild i ACR. Originalbilden är två-, tre steg mörkare!
Text och foto: Mikael Good
/Mikael
Istället för att fixa bildkvaliteten kommer Adobe med en del andra verkligt sena fixar som ett gränssnitt till det lager-system som funnits där dolt i en evighet under huven, istället för att adressera bildkvalitetsfrågan. Personligen tycker jag det är helt fel fokus. Bildkvaliteten på höga ISO i svagt ljus borde väl ändå ha högre prio än ett nytt senkommet gränssnitt till Adjustment Brush.
Så fort det släpps en ny kamera så snurrar folk kring sensorernas lågljusprestanda och läser DxO diagram men vi kan faktiskt helt glömma det eftersom denoise i kamerorna bara är en dålig kompromiss, då kamerorna utan undantag är optimerade för hastighet och inte denoiseprocessning. Denoise är extremt krävande och det är därför sånt med stor fördel i huvudsak sker i datorer med RAW-konverterare eller särskilda specialprogram. Förmodligen är det en fördel att slå av denoise helt i kamerorna och lämna det jobbet åt Topaz eller Deep Prime istället. Åtminstone om man kör RAW.
/Mikael