"Måla med ljus"
Ett billigt M-objektiv för förryckta
Leica Noctilux-M 50mm f/0.95 ASPH kostar 112 899 kronor. Det är ett fantastiskt objektiv men prislappen avråder nog de allra flesta från ett spontanköp. Ljusstarka normalobjektiv och Leica hör på sätt och vis ihop. Finns det egentligen någon ljusstark normal till Leica M med karaktär som inte bara tandläkare och oligarker har råd med?
Svaret är faktiskt ja! Kinesiska 7Artisans har ett 50mm f/1,1 som kostar strax under 3000 kronor. Objektivet har tillräckligt med kvaliteter och karaktär för att locka en del kräsna Leica användarna. Jag har testat ett 7Artisans 50mm f/1,1 på min Leica M9 under ett par dagar, och jag kommer definitivt att behålla det! Objektivet kopplar perfekt med mätsökaren, och jag har till och med lyckats att sätta skärpan rätt på 1,1 vid de flesta tillfällena, förutom när jag fått hjärnsläpp och vridit den åt helt fel håll!
En anledning till att jag bestämde mig för att testa 7Artisans 50mm f/1,1 var att jag läste Thorsten Overgaards test. Torsten är känd för att vara mycket kräsen vad gäller objektiv, men i och med att han rekommenderade objektivet blev jag nyfiken på det. Nu när jag testat objektivet är jag benägen att hålla med honom, och har kommit till ungefär samma slutsatser som honom. Därför tänker jag spara tid och hänvisar dig som vill ha en rejäl genomgång av objektivet till Torstens blogg, länken hittar du längs ned i denna artikeln.
I stället för att rapa upp en massa text väljer jag att dela med mig av bilder från mitt testande. Under veckan har vi haft några dagar med Kodachromeväder efter flera veckors regnande, och jag har passat på att vädra ljusmaskinen på lediga stunder. Objektivet är väldigt speciellt, men jag älskar det som är speciellt, annorlunda och som simmar mot strömmen. De överdimensionerade normalobjektiven som levererar perfekt resultat på största öppning är inte riktigt min tekopp.
Har du redan en Leica Noctilux-M 50mm f/0.95 eller ett Leica Noctilux-M 50mm f/1 kan det ändå vara värt att komplettera med ett 7Artisans 50mm f/1.1, bara för att det är så kul att jobba med. Men om du är en skärpenörd som vill ha största möjliga skärpa i dina bilder och kör med Leica M, är det bättre att du satsar dina surt förvärvade på ett 50mm f/1,4 eller f/2,0. Är din budget tajt kan jag rekommendera Zeiss ZM 50mm Planar f/2 som går att hitta för runt 6000 kronor begagnat.
Bilderna i inlägget är tagna med en Leica M9 och ett 7Artisans 50mm f/1.1, bildhandteringen är minimal.
http://www.overgaard.dk/7artisans-for-Leica-M-rangefinder-and-Sony-Canon-and-Fujifilm-50mm-f-1-1-Sonnar-review-and
-user-report.html
Text och foto: Mikael Good
Min kvartsklocka ställer jag om två gånger om året - brukar diffa fem sekunder med normaltid.
Fast jag är medveten om att jag kastar sten i glashus. Jag har kameror och objektiv som är mycket bättre än vad som behövs.
/T
En rolig sak för mig som sysslar med ämnet Fotografisk industrihistoria, är att detta inte bara liknar Zeiss Sonnar 1,5/5cm från 1930-talet, det är Ludwig Berteles patent från 1931 i modern tillämpning - rakt av (liksom 7Artisan 1,2/35mm). Detta har även bekräftats från tillverkaren.
Till saken hör att jag inte har något 50 mm till min Leica (ja, jag har en gammal 50/2.8 som är väldigt mjuk och som jag nästan aldrig använt). Jag har funderat på att köpa antingen en klassisk Summicron (modellen fr.o.m. 70-talet som fortfarande är den som gäller). APO-modellen för 80 papp är ju inte aktuell. Eller köpa en Summarit som är modernare och lite billigare och lite lite ljussvagare. Jag har inte kunnat bestämma mig. Dessutom är 50 mm inte min favoritbrännvidd.
Ibland heter det att är något för bra för att vara sant så är det inte sant. Måste finnas någon hake i det här, eller?
En fråga: finns det här objektivet att köpa i Sverige?
Fast ändå.. Kan Canon göra en "Plastic Fantastic" 50/1.8 småbildsformat för 1000:- så varför inte? Det objektivet är verkligen fantastiskt även om det vore dyrare.
/T