"Måla med ljus"
Leitz Summicron 35/2.0 - normaloptik för gatufoto!
När man fotar gatufoto så är det viktigt att ha rätt objektiv. Ett vidvinkelobjektiv är helt klart att föredra då det pressar fotografen att aktivt vara mitt i händelsernas centrum och inte stå som en passiv åskådare eller betraktare med ett teleobjektiv. Gatufotograferande med teleobjektiv känns lika främmande för mig som att gå omkring med kikare för ögonen när jag är nere på storbyn (Jönköping). Att fota med vidvinkel förmedlar den för bilden viktiga närvarokänslan till betraktaren och känslan av att vara där.
Vad man väljer för vidvinkel beror mycket på tycke och smak. Jag gatufotar en hel del med ett fisheye, men det objektivet som jag främst använt som normaloptik vid gatufoto är ett 35 mm.
Efter kamerabyte från Minolta till Canon har jag letat efter ett 35 mm som höll samma optiska klass som mitt Minolta AF 35/2.0 (Minoltat är enligt ryktet beräknat av Leica). Jag har testat Canons 35'or och Carl Zeiss 35'a, det är bra objektiv men inget av dem höll riktigt måttet, jämfört med mina tidigare erfarenheter från Minoltas utmärkta 35'a, så de föll bort. Jag har verkligen saknat ett riktigt bra normalobjektiv för gatufoto, ända tills jag ropade in ett Leitz Summicron-R 35/2.0 på en auktion för en månad sedan, efter ett par veckors fälttestande av Summicronet så kan jag konstatera att jag äntligen har hittat det objektivet som jag sökt! Summicronet har skärpa med sting i mitten, men i de yttre delarna av bilden faller den tyvärr (detta kan bero på adaptern), men inte lika mycket som Canons 35/1,4 och 2,0. Summicronet är mer välbyggt än Canon objektiven och tecknar även oskärpan betydligt snyggare än Canons dito, Summicronets vinjetteringen är mindre och distorsionen obefintlig, Summicronet har bättre färgegenskaper och kontrast vilket betyder mindre jobb med RAW-bilderna. Canon objektivet har bländare 1.4, elektroniska kopplingar och autofokus på plussidan (om man nu behöver det).
Att ställa skärpan och bländaren manuellt med det mekaniskt underbara Summicronet är inget som stör mig, min fullformatare har en stor ljusstark sökare med snittbild som gör fokuserandet enkelt och exakt, vid bländare 8 och högre använder jag mig av hyperfokal och då det blir mörkt i sökaren tar jag ibland hjälp av en extern 35 mm sökare. En stor positiv fördel med Summicronet är att objektivet andas gatufoto! Det låter lite konstigt men titta på bilder av de stora mästarna, merparten av dem är tagna med ett Leica eller Leitz Summicron-M 35/2.0. Leica Summicron-M 35/2.0 är helt klart facit för gatufoto- och reportagefoto, det objektivet som allt annat ska mätas mot. Tyvärr har Leica ännu ingen digital fullformatare på sitt program som kan göra M 35/2.0 rättvisa, tills dess det kommer en sådan, så får jag hålla tillgodo med dess släkting Leitz Summicron-R 35/2.0 på en förvuxen digital Canon fullformatare.
På väg till Bernards. Bl . 8.0, obeskuren
För bild i större format tryck här
Nästa steg blir att införskaffa en Novoflex Leica R - Canon EOS adapter som ersättare till den billiga, något rangliga adapter som jag har idag, jag är övertygad om att detta byte även kommer att avspegla sig positivt på bildkvaliteten, kanske att kantskärpan blir bättre!
<EDIT 071021> Nu har jag beställt en Novoflex Leica R - Canon EOS adapter från Cyberphoto, jag återkommer med en redogörelse för den så snart som jag fått hem dem och har haft den ett par veckor! <EDIT 071021>
Canon Big Streetshooter med gatufotogluggen Leitz Summicron-R 35/2.0 och 35 mm sökare. Om du tycker oskärpan är snygg så beror det på att ett CZ 50/1.4 T* satt på kameran jag tog bilden med. Jag sålde mitt EF 50/1.4 USM kort efter att jag skaffat ett CZ 50/1.4 med det är en annan historia. Bilden är oredigerad.
Dagens skiva: White Album - The Beatles (den är så bra så den blir dagens skiva i minst två dagar!)
//Chasid
Och vilken optik/brännvidd som man kan använda! :)
För mig personligen,
så är gatufoto en närvarande fotografering, och då funkar bara en normal/vidvinkel för mig på min min M Leica....
Optikvalet gör också att jag MÅSTE vara nära!
Och så får jag även ett djup i bilden med objektivvalet.
Och då faller ett teleobjektiv bort...
Och ser man på tidigare gatufoto, tex Cartier-Bresson, Koudelka, Davidson, Brassai, Robert Frank, Garry Winogrand mfl så använde dom sällan eller aldrig ett teleobjektiv...
Så för mig är gatufoto en närvarande/deltagande fotografering med människor i bilden med normal/vidvinkelobjektiv....
Och det blir av den anledningen ofta en slags dialog med motivet! :)
/Bengan
Ps.
Å vad gäller olika objektiv på en digital...
så långt har jag inte kommit än! :)
Med tanke på vad du har för trevliga småbildsobjektiv liggande så kan jag rekommendera dig att köpa en Canon! Carl Zeiss, Nikon och de flesta Leica-R går utmärkt att använda med adapter på en Canon. Visst Nikon har fullformatare på gång, men Leica-R och Carl-Zeiss för Contax kommer inte att gå att använda på dem...
//Chasid
Som Bengan skriver, är det viktigt att gå nära, och få ett djup i bilden! Sen kan jag uppleva att extrema brännvidder som 15mm, 24mm och 28mm förvanskar perspektivet lite väl! 35:an och 50:an ger mer "verklighetsnära" bilder!
Kul att du hittade ett Summicron 35mm! Gillar sökaren du monterat på blixtskon, ser lite ut som en blanding av digital och analogt på nåt sätt! :)
Jag har aldrig hört talas om Minolta AF 35/2.0 alls! Att den skulle vara i Leica-klass låter intressant!
Har man en Summicron-R 35'a så behövs knappt andra objektiv! Perspektivet blir lite konstigt med riktigt vida vidvinklar, men fördelen med fisheye är att perspektivet i mitten inte är lika förvrängt som med en distorsionskorrigerad 16 mm, men med fisheye så faller kanterna kraftigt innåt bilden men jag gillar den effekten, det skapar djup som suger åt sig betraktaren och dramatik som aldrig är fel i gatufotobilder!
Minolta 35/2.0 är en av de bästa 35'or som gjorts (en del anser att det är den bästa), det kanske kommer ett fullformatshus från Sony så småningom som gör den full rättvisa!
//Chasid
Personligen är jag inte så förtjust i adaptrar där man tappar så mycket av funktionaliteten. Mera lockande för mig blir Nikons fullformaatre och Zeiss ZF optik. Men efter att ha läst detta: jag skall nog skaffa en adapter till 5D:n och lite billig Leica R-optik. Avveklade min resterande R-utrustning (SL-2, Summilux 50 och Summicron 90)för sex år sedan, har inte saknat den nämvärt förrän nu ,-)
Tack för inspirationen!
Mvh
/Johan E
Ps.
Har försökt sätta en CV 28 sökare på 5D:n (till EF 28/1,8) men det funkar inte riktigt för mig. Sökaren liksom "kräver" ett mindre hus :-)
Det finns en del kompabilitetsproblem med Zeiss & Leicaobjektiv på 5D. Summicron-R 28/2.8 & 35/2.0 ska fungera bra på 5D och är bättre än Canons motsvarigheter!
Jag har lite problem med min externa sökare, spegelhuset är för stort, men lösningen för mig är att utgå från det nedre vänstra hörnet på sökaren, gör jag det så stämmer det jag ser i den externasökaren med den färdiga bilden.
Nikon fullformatare + Zeiss ZF blir en hård optisknöt för Canon att knäcka.
//Chasid
Vad kostade adaptern?
/M
//Chasid