"Måla med ljus"
Rymdkameran Hasselblad Apollo 7
Hade det inte varit för att Hasselblad redan hade krattat gången med sin Lunarkamera skulle man kunnat tro att Hasselblad Apollo 7 inte var något annat än ett simpelt aprilskämt från den anrika svenska kameratillverkaren. Men denna gången stannade skrattet i halsen, det har nog inte undgått någon att Hasselblad valt att lansera en ny kamera i dag. Kameran har fått sitt namn efter Apollo 7 som var USA:s första bemannade uppskjutning i rymden. Hasselblad Apollo 7 bygger på en kraftigt pimpad Sony A7. Prislappen för Apollokameran tillsammans med ett Zeiss 24-70/4 kommer att landa på det astronomiska beloppet 85.000 kronor... Det får till och med dyrgripar som Leica M 240, Nikon D4s och Canon 1DX att framstå som lågbudget. Aldrig tidigare i kamerahistorien har väl uttrycket - Houston, We've Got a Problem passat bättre in än på den nya Apollokameran! :)
Medan Hasselblads marknadsavdelning valt att gå i omloppsbana runt jorden väljer Sony att hålla bägge fötterna på jorden. Det senaste året har de filat på sin egen motsvarighet till Toyotas premiummärke Lexus. Förra året gick som bekant Kyoceras rätt till namnet Contax ut. Sony som redan har ett tätt samarbete med tyska Zeiss köpte rätten till det klassiska kameramärket i hård konkurrens med Samsung och Cosina. I början av juni kommer Sony enligt en färsk artikel på http://www.sonyalpharumors.com/?s=contax att släppa en helt ny digital Contaxkamera som bygger på Sony A7r. Kamerans utseende kommer enligt uppgift att baseras på den analoga Contaxklassikern Contax 137 MA.
För mig som är en gammal Contax konnässör är det givetvis kul att Contaxstjärnan åter kommer att tändas på kamerahimlen. Även om jag inte kommer att göra det själv kommer det säkerligen att finnas en del köpare som är beredda att hala upp X antal tusenlappar bara för namnets skull. Om man inte vill lägga ett par tusenlappar extra för en logga och lite bling bling kan man alltid pimpa sin Sony A7 med en Contax logga. På så vis blir man först med det sista innan det förstnämnda till sist dyker upp.
Text och foto: Mikael Good
//Jonny
/Mikael Good