"Måla med ljus"

Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Ett ovanligt och skarpt objektiv



Precis som jag skrivit tidigare föredrar jag att prova objektiv i skarpa förhållanden. Jag använder inte ordet testa, prova passar bättre då jag precis som en vinkännare främst vill åt objektivens unika karaktär.

5450 Schneider-Kreuznach PA-Curtagon 1:4/35 för Leica-R  tillverkades mellan 1970 och 1986. Mitt objektiv är från 1982 och det året tillverkades bara 200 stycken. Det är med andra ord inte det lättaste objektivet att få tag på. Men ser man till bildkvaliteten och att perspektivkontrollen är mycket användbar vid landskaps- och arkitekturfoto kan det vara värt att leta efter objektivet. Jag har lagt upp en del bilder i högre upplösning som jag tagit med A7:an och PA-Curtagonetpå mitt Flickrkonto. På Canon 5D MK II var objektivet ganska så slätstruket men det gifter sig mycket bättre med A7:an. Faktum är att jag är djupt imponerad av objektivets karaktär och bildkvalitet: http://www.flickr.com/photos/chasid68/sets/72157640003096945/ 



Jag vet inte hur det är med dig men jag föredrar att bilderna är så färdiga som möjligt redan i fotoapparaten . Tack vare perspektivkontrollen i PA-Curtagon sparar jag massor av, tid som jag annars hade fått lägga i Photoshop på att räta upp bilderna. Jag tycker att efterbehandling är en tråkig syssla och den tar allt för mycket dyrbar tid i anspråk. Därför bygger jag profiler och funktionsmacron i de programmen som jag jobbar mest i för att spara tid och utan att för den delen tumma på slutresultatet.



Det finns en del som ställt frågan om hur Sony A7 presterar i färg. Frågan är bra och mitt svar är att färgbilderna är betydligt mer färdiga från A7:an än vad de är från min 5D Mk II. Speciellt när jag använder mitt Schneider och mina Zeiss- och Leicaobjektiv. Jag kanske lägger upp några fler färgbilder på Flickr vad det lider. Men tills dess njuter jag av hur bra A7:an tack vare sitt stora tonomfång är på att hantera svartvitt. Skulle det där ryktet om en A7 med svartvit sensor stämma skulle jag nog vara bland de första i kön!



Text och foto © Mikael Good, All Rights Reserved

Added 2014-01-23 09:02 | Read 14992 times. | Permalink
Fina bilder - måste vara ett bra objektiv ;).
Fast, skämt åsido; gillar dynamiken, och kommer på mig själv att inte sakna färgen alls (vilket jag kan göra annars). Och det verkar bli precis så skarpt som det ska vara. Så, det är väl då ett bra objektiv, och kamera (givet min tes om att det blir bara så bra som den som håller i grejorna)!
Svar från Chasid 2014-01-23 18:38
Tack för din kommentar Göran! :)
A7:an har riktigt bra dynamik det är nog bara M Monocrome som slår den! Synd bara att M Monocrome ligger långt utanför min budget annars tror jag att en sådan och en A7 skulle bilda ett bra team!
/Mikael Good
Jag håller helt med dig. Min erfarenhet från femtio år med fotografin är att det alltid är bäst om det är rätt från början. Visst ger det digitala mörkrummet storartade möjligheter till efterbehandling, men det finns även fallgropar.
Om vi nu tar det här aktuella fallet med perspektivkontroll. Visst kan man "räta upp" en bild i efterhand, men det första som händer är att det går åt bildyta. Sedan kan det hända andra otrevliga saker. Man lutar ju inte kameran bara uppåt och nedåt många gånger, utan i alla möjliga sneda plan mot motivet. När man sedan försöker att kompensera till exempel en störande plusdistorsion i en del av bilden, kan det mycket väl uppstå en minst lika störande minusdistorsion i en annan del - eller det kan vara den rena lutningsförvrängningen som i en annan del vänds till sin motsats på grund av kamerans sneda plan mot motivet. Kan man få det rätt från början så undviker man många gånger mycket möda och mycken förargelse.
Svar från Chasid 2014-01-23 21:17
Tack för din kommentar Peter! :)
Visst är det så! Även om PA-Curtagonet är ganska så otympligt med adapter och motljusskydd är det värt att använda det vi landskaps- och arkitekturfotografering för att det spar mycket tid i efterbearbetningen.
/Mikael Good
Vad är skillnaden på bildkvaliteten mellan att i kameran ställa in sv-v mot att ta RAW (färg) och i efterbehandlingen konvertera till sv-v?

Blir man sponsrad av heffaklumparna (Canon, Nikon mfl.) om man tejpar över Sony?
https://secure.flickr.com/photos/chasid68/12103790696/in/set-72157640003096945
Svar från Chasid 2014-01-24 11:59
Tack för din kommentar Krister! :)
Sony A7 och JPG är inte någon bra kombination och därför kör jag RAW som jag framkallar i ACR och konverterar till svartvitt i Silver Efex Pro 2 med hjälp av ett speciellt A7 macro. Ett macro som jag själv har arbetat fram efter mitt eget tycke och smak.

Precis som på min Canon har jag valt att tejpa över loggan för att inte väcka allt för mycket uppmärksamhet när jag är ute och dokumenterar. Sony är ett mycket starkt varumärke och det har en förmåga att suga åt sig blickarna från förbipasserande, för att motverka detta har jag valt att dölja loggan med bit svart eltejp. Men skulle Sony börja sponsra mig med kameror och objektiv så kanske jag skulle tänka om! :)
/Mikael Good



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number nineteen as digits in this field

Add

Previous posts

Bloggar


Gallerier som jag är med i


Google Translate


Mina favoritfotografer